Jesteś tutaj:Home1|Fundacja2|Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Premiera filmu o PKP Cargo i...
Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Premiera filmu o PKP Cargo i PKP Energetyka
Autor: FWG
Na jakie tory sprowadziło PKP Cargo i PKP Energetyka Prawo i Sprawiedliwość? Po co politykom w zarządach PKP Cargo były Apple Watch’e i komputer gamingowy? Najnowszy film wyprodukowany przez Fundację Wolności Gospodarczej obnaża absurdy zarządzania spółkami kolejowymi.
Film “Upadek PKP Cargo, wzrost PKP Energetyka. Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Historia dwóch prywatyzacji” pokazuje do czego prowadzi ręczne sterowanie spółkami Skarbu Państwa przez polityków.
Głos zabierają w nim eksperci i osoby, które stały u władz spółek PKP przed, w trakcie, jak i po rządach PiS. Dzięki nim dowiadujemy się, co tak naprawdę działo się w tych spółkach w ostatnich latach i poznajemy odpowiedź na pytanie skąd wzięły się aktualne problemy w PKP Cargo i jakie działania należy podjąć, by uratować niegdyś “narodowego czempiona”.
W filmie występują:
Jakub Karnowski, prezes PKP S.A. w latach 2012-2015
Wojciech Orzech, prezes PKP Energetyka
Andrzej Rzońca, profesor SGH
Maria Wasiak, prezes PKP S.A. w latach 2011-12
Marcin Wojewódka, p.o. prezesa zarządu PKP Cargo
Bolesny upadek spółek PKP Cargo i PKP Energetyka
Spółki PKP Energetyka została w całości sprywatyzowana a spółka PKP Cargo częściowo sprywatyzowana i wprowadzona na giełdę w 2013 roku. Jak tłumaczy Jakub Karnowski, prezes PKP S.A. w latach 2012-2015, filozofia ówczesnego zarządu była taka, żeby odsprzedać nieefektywne spółki, aby zapewnić dobrą jakość konsumentom, między innymi kupując pociągi od polskich producentów.
– Ze sprzedaży 67% spółki, bez utraty nad nią kontroli, uzyskaliśmy 2 miliardy 300 milionów złotych, a dzisiaj, po 11 latach, cała spółka jest warta 600 milionów – wylicza Karnowski i dodaje: – Wartość w pełni sprywatyzowanej PKP Energetyka zwiększyła się 3-4 krotnie. W przypadku PKP
Cargo jest to dzisiaj 1/10 pierwotnej wartości. Dlatego można powiedzieć, że różnica pomiędzy dobra a złą prywatyzacją w horyzoncie 8 lat to mniej więcej 35 razy wartości początkowej – 300-400% vs. 10%.
Jego zdaniem, gdy spytamy spółki kolejowe o zadowolenie z usług PKP Energetyki, to wzrosło ono wtedy, gdy spółka była prywatna. – Ubolewam nad tym, że wykorzystano pieniądze podatników, by odkupić Energetykę od prywatnego właściciela, tylko dlatego, żeby Sasin mógł powiedzieć na konferencji prasowej, że “odkupił polską własność” bez żadnego racjonalnego uzasadnienia.
Państwowe znaczy lepsze?
– Odkupienie wcześniej sprywatyzowanych spółek PKP było czysto ideologiczne – przypomina Maria Wasiak, prezes PKP S.A. w latach 2011-12. Wskazuje, że ostatnie lata pokazały, że firmy państwowe są bardzo mało odporne na wykorzystanie do celów politycznych i propagandowych, co jest ze szkodą dla ich efektywności i wartości ekonomicznej. – Ta teoria, że państwowe jest bezpieczne się dramatycznie nie sprawdziła – podkreśla.
– Całe doświadczenie PKP Cargo z lat 2015-2025 pokazuje, że jeżeli politycy zajmują się realizacją bezpośrednich politycznych celów, to spółka po prostu traci – wspomina w filmie Andrzej Rzońca, profesor SGH. Jak uzasadnia, mniejsza produktywność i mniejsza zyskowność przedsiębiorstw państwowych niż w firmach prywatnych wynika z tego, że firmy prywatne muszą kierować się w swoich decyzjach racjonalnością ekonomiczną, podczas gdy w firmach państwowych to, co wysuwa się na pierwszy plan, to kalkulacje polityczne. – Nie inwestuje się tam, gdzie można osiągnąć największe zyski, tylko w te projekty, które najsilniej zwiększały szanse wyborcze partii rządzącej – argumentuje ekspert.
Malejący udział w rynku i upolitycznienie PKP Cargo za rządów PiS odbiły się negatywnie na wycenie giełdowej przewoźnika. Dwa lata po udanym debiucie giełdowym (wzrost kursu o prawie 18%), z przyczyn politycznych transformacja została przerwana. PKP Cargo zaczęło gwałtownie tracić na wartości, nawet do 90% w stosunku do najlepszego historycznie wyniku.
Zabawa w biznes i prywatne zabawki. Wszystko na koszt państwa
– Niestety PKP Cargo było skrajnie upolitycznione od samego wierzchołka, od zarządu, rady nadzorczej po szeregowych pracowników – wyjaśnia Marcin Wojewódka, który obecnie pełni obowiązki prezesa spółki. Jedną z takich osób był np. stryj Prezydenta Andrzeja Dudy, Antoni Duda. – Legitymacja partyjna PiS-u oraz legitymacja związkowa NSZZ Solidarność były przepustką do kariery w tej spółce. Stryj Prezydenta, który na kolei się nie zna, zasiadał w radzie nadzorczej z kilkudziesięciotysięczną pensją.
Wojewódka dodaje, że: – PKP Cargo nie rozwijało się, ponieważ ci “Janusze biznesu”, którzy przyszli się sprawdzić, nie mieli o tym pojęcia, natomiast zajmowali się głównie własnymi potrzebami. Do tej pory nie możemy odzyskać od byłych członków zarządu np. Apple Watch’y, które sobie sprawili – grzmi. Ta spółka była traktowana jako prywatny folwark nominatów PiS – podsumowuje.
Związki związków zawodowych z PiS-em
Jakub Karnowski wspomina również o szkodliwym wpływie związków zawodowych na zarządzanie spółką. – Ostatnie lata pokazały, że Solidarność jest związkiem zawodowym, który bezpośrednio współpracuje z PiSem.
– Tajemnicą poliszynela jest, że jeżeli ktoś był zatrudniony na umowę na okres próbny na 3 miesiące, a potem chciał dalej pracować, to musiał się zapisać do NSZZ Solidarność. Myślę, że to nie jest tylko problem PKP Cargo – dodaje Marcin Wojewódka.
W filmie odpowiada też na pytanie co łączy OSP w Skierniewicach, koło gospodyń wiejskich w Skierniewicach, Muzeum Ziemi Skierniewickiej i lokalny, skierniewicki klub sportowy. – PKP Cargo było sponsorem tych wszystkich organizacji w Skierniewicach. Dlaczego tam? A skąd pochodził pan prezes, były poseł PiS, Dariusz Seliga? – pyta retorycznie Wojewódka.
Państwowe a państwowe pisowskie
W filmie padają wyjaśnienia, że istota działalności firmy takiej jak PKP Cargo polega na przewożeniu jak największej masy towarów na jak największe odległości. Tymczasem PKP Cargo z każdym rokiem traciło udział w rynku przewozów towarowych. W 2022 roku grupa przewiozła o 14,1% mniejszą masę towarów niż w 2012 r.
– Historia ostatnich 8 lat PKP Cargo pokazuje, że politycy powinni trzymać się z daleka od spółki. Ręczne sterowanie spółkami skarbu państwa będzie się zawsze źle kończyło, tak jak historia trudnych i bardzo złych czasów PKP Cargo z lat 2016-2023, które w tej chwili musimy naprawiać – tłumaczy Wojewódka. – I naprawimy – zapowiada.
– Prywatne po prostu działa lepiej, a państwowe działa źle, szczególnie państwowe pisowskie – dodaje Jakub Karnowski.
Film “Upadek PKP Cargo, wzrost PKP Energetyka. Jak politycy mieszają w państwowych firmach? Historia dwóch prywatyzacji” jest dostępny w całości na kanale YouTube Fundacji Wolności Gospodarczej:
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Przeglądarka internetowa umożliwia Ci zmianę ustawień dotyczących cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.