Jesteś tutaj:Home1|Polska w UE2|Jesteśmy nieświadomi korzyści gospodarczych z naszego członkostwa w Uni...
Jesteśmy nieświadomi korzyści gospodarczych z naszego członkostwa w Unii Europejskiej – wynika z badania FWG
Autor: FWG
Polki i Polacy wierzą w różne mity na temat polskiej gospodarki i tego, jaki wpływ ma na nią Unia Europejska. Nie jesteśmy też świadomi wielu korzyści z członkostwa Polski w UE – wynika z badania przeprowadzonego przez Opinia24 dla Fundacji Wolności Gospodarczej.
W związku z wyborami do Parlamentu Europejskiego Fundacja Wolności Gospodarczej realizuje kampanię profrekwencyjną „Polska w Unii” (www.polskawunii.pl). Poza zachęcaniem do głosowania 9 czerwca kampania ma też na celu edukację na temat korzyści gospodarczych związanych z członkostwem Polski w UE. Jest to ważne, ponieważ jak wynika z badania Fundacji, wiedza na ten temat jest w Polsce wciąż zbyt mała.
Fundacja wskazuje, że 82% Polek i Polaków nie wie, jak dużą rolę w rozwoju gospodarczym Polski odgrywa dostęp do jednolitego rynku Unii Europejskiej. Wiele osób przecenia wpływ dotacji i funduszy unijnych na polską gospodarkę, a nie docenia korzyści dla pracowników, firm i gospodarki związanych ze swobodą przepływu towarów, usług, ludzi i kapitału w Unii. Jak pokazują dane ekonomiczne, korzyści z jednolitego rynku UE są co najmniej pięciokrotnie wyższe niż te związane z unijnymi dotacjami. Tymczasem, tylko 18% respondentów wie o tym, że dostęp Polski do jednolitego rynku przynosi Polsce więcej korzyści finansowych niż fundusze europejskie.
Aż 56% uczestników badania nie potrafiło wymienić ani jednego przykładu polskiej firmy, która odnosi sukcesy na rynkach europejskich. Tymczasem w 2023 roku dziesiątki tysięcy firm działających w Polsce sprzedawało swoje towary i usługi do Unii Europejskiej. W 2023 roku wartość eksportu towarów z Polski do UE wyniosła 262 mld euro. Tylko 5% Polek i Polaków potrafi wymienić wiele przykładów polskich firm, które odnoszą sukcesy na rynkach europejskich.
Z kolei tylko 47% Polek i Polaków uważa, że członkostwo Polski w Unii Europejskiej przynosi polskiej gospodarce więcej korzyści niż strat. Choć 71% respondentów opowiedziało się za członkostwem Polski w UE, to wciąż ok. 1/3 z nich nie wie, jak bardzo polska gospodarka na tym korzysta. A przecież te korzyści to nie tylko szybszy wzrost gospodarczy, wpływy ze sprzedaży naszych produktów w Unii, lepsze drogi i kolej dzięki funduszom unijnym, ale także, jak wynika z szacunków firmy Deloitte, aż 5 mln miejsc pracy dzięki eksportowi towarów i usług do pozostałych państw UE. 25% uczestników badania Opinia24 uznało, że korzyści i straty dla gospodarki są porównywalne, a 19% twierdzi, że straty przeważają korzyści, co jest niezgodne z faktami o Polsce w Unii.
29% Polek i Polaków uważa, że jesteśmy krajem biednym lub raczej biednym – i to może być powodem ich frustracji. Tymczasem w 2022 roku nasze PKB na mieszkańca wyniosło ok. 80% średniej unijnej. Polska od 2004 roku wyprzedziła Węgry i Słowację, a także kraje „starej Unii” – Grecję i Portugalię – i zbliża się teraz do Hiszpanii. Jednak tylko 55% respondentów uważa, że Polska jest krajem średniozamożnym. Choć nadal gonimy kraje Europy Zachodniej, to sytuacja gospodarcza Polski wciąż się poprawia, a jednym z istotnych powodów szybkiego wzrostu gospodarczego jest nasza obecność w UE. Badania pokazują, że członkostwo w UE odpowiada za jedną trzecią do nawet połowy wzrostu gospodarczego Polski w ostatnich 20 latach.
Jednocześnie warto podkreślić, że 55% uczestników badania jest zdania, że Unia Europejska wprowadziła zbyt wiele regulacji, co jest niekorzystne dla polskiej gospodarki. Podobne wnioski, o przeregulowaniu unijnej gospodarki w niektórych obszarach, znaleźć można w raporcie Fundacji Wolności Gospodarczej „Polska na jednolitym rynku UE – korzyści, bariery, reformy”. Po wyborach do Parlamentu Europejskiego Unia potrzebuje ekonomicznych reform, aby stać się bardziej konkurencyjna w globalnej gospodarce. Większa deregulacja i elastyczność przepisów w Unii i krajach członkowskich, a także ograniczenie barier krajowych, które wciąż blokują przepływy towarów i usług na jednolitym rynku, będą korzystne zarówno dla gospodarek członków UE, jak i dla całej Unii. Silniejsza, bardziej konkurencyjna gospodarka europejska i szybszy wzrost w Unii osłabi argumenty przeciwników integracji europejskich i osób, które chciałyby Polskę z Unii wyprowadzić.
Jakie rekomendacje wynikają z badania Opinia24 na zlecenie FWG? Należy robić dużo więcej w sprawie rzetelnego informowania Polek i Polaków o korzyściach gospodarczych związanych z Unią Europejską, gdyż przeprowadzone badanie dowodzi, że brak wiedzy i na temat tych korzyści lub błędne przekonania (np. przekonanie, że Polska jest krajem biednym) koreluje z postawami eurosceptycznymi. Jednocześnie warto rozmawiać o konieczności większej deregulacji i elastyczności przepisów unijnych, zwracając uwagę na fakt, że problem ten szczególnie silnie wybrzmiewa wśród eurosceptyków.
W edukację tę angażują się obecnie różne organizacje pozarządowe, w tym Fundacja Wolności Gospodarczej. Więcej w tym obszarze mogą zrobić polski rząd i instytucje UE. W połączeniu ze zmianą kierunku niektórych unijnych polityk gospodarczych, ograniczeniem części regulacji i barier na jednolitym rynku, oraz większą dbałością o konkurencyjność Unii na świecie, pomoże to w osłabieniu rosnących w wielu krajach nastrojów eurosceptycznych. Należy wzmocnić poparte danymi przekonanie, że członkostwo w Unii Europejskiej, oprócz tak istotnych korzyści jak bezpieczeństwo czy wzmocnienie przynależności do kręgu cywilizacji Zachodu, po prostu się nam opłaca.
– W wymiarze komunikacyjnym Unia Europejska powinna więcej i skuteczniej mówić o korzyściach z jednolitego rynku, aby budować podatny grunt do dalszych reform. To szczególnie ważne dla krajów Europy Środkowo-Wschodniej, w tym Polski, aby pokazywać, że nawet stając się płatnikiem netto (co oznacza, że dotacje unijne są mniejsze niż wpłaty do budżetu UE) kraj członkowski i jego mieszkańcy są beneficjentami swobody przepływów dóbr, usług, ludzi i kapitału – napisał w raporcie o jednolitym rynku Unii Europejskiej Marek Tatała, prezes Fundacji Wolności Gospodarczej.
Znajdziemy w Europie bardzo wiele tablic, naklejek czy informacji o tym, że dany projekt jest współfinansowany z różnego typu funduszy europejskich, a bardzo niewiele informacji o firmach i pracownikach korzystających każdego dnia na obecności Polski czy innych krajów na jednolitym rynku – dodaje Tatała.
Badanie zrealizowano metodą wywiadu telefonicznego wspieranego komputerowo (CATI) na ogólnopolskiej próbie 1005 osób w wieku 18 lat i więcej, reprezentatywnej pod względem kluczowych zmiennych demograficznych, w dniach 16-24 kwietnia 2024 roku przez Opinia24 na zlecenie Fundacji Wolności Gospodarczej.
Więcej faktów o gospodarczych korzyściach z członkostwa Polski w Unii Europejskiej znaleźć można na stronie www.polskawunii.pl i na kanałach Fundacji Wolności Gospodarczej w mediach społecznościowych w ramach kampanii #PolskaWUnii.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Przeglądarka internetowa umożliwia Ci zmianę ustawień dotyczących cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.