Jesteś tutaj:Home1|Fundacja2|Gospodarcze fakty na temat UE w kampanii profrekwencyjnej FWG
Gospodarcze fakty na temat UE w kampanii profrekwencyjnej FWG
Autor: FWG
W maju br. Fundacja Wolności Gospodarczej prowadziła kampanię profrekwencyjną #PolskaWUnii, zwracając uwagę na często pomijane gospodarcze fakty funkcjonowania we Wspólnocie oraz namawiając do udziału w tych cieszących się historycznie najniższą frekwencją wyborach. – Nie dajmy się z Unii wyprowadzić i głosujmy 9 czerwca – przypominał prezes fundacji, Marek Tatała.
Polska korzysta na Unii Europejskiej. Eurosceptycy poddają to w wątpliwość
Jak wynika z licznych badań, Polska jest największym beneficjentem członkostwa w Unii Europejskiej wśród wszystkich krajów regionu, które przystąpiły do Wspólnoty w 2004 r. i w latach późniejszych. – Najsilniejszy awans zaliczyliśmy m.in. w unijnej klasyfikacji eksporterów. W ciągu 20 lat wartość eksportu z Polski do innych krajów Unii Europejskiej wzrosła prawie sześciokrotnie – z 45 mld euro w 2004 roku do 262 mld euro w 2023 roku – zwracał uwagę Marek Tatała.
Pomimo tych oczywistych korzyści, w całej Unii Europejskiej coraz większe poparcie zyskują siły populistyczne nawołujące do większego sceptycyzmu wobec projektu zjednoczonej Europy, a w Polsce nawet nawołując do tzw. “polexitu”. Takie przekazy są często oparte na dezinformacji. Z tego powodu, w ramach kampanii #PolskaWUnii, FWG uruchomiła stronę internetową www.polskawunii.pl. – Na stronie pokazujemy główne obszary, w których zmiana wynikająca z dołączenia do UE 20 lat temu jest szczególnie zauważalna. Są to drogi, modernizacja kolei i komunikacji miejskiej, eksport do krajów Unii, miejsca pracy, wzrost gospodarczy, czy wymiana naukowa w postaci chociażby programu Erasmus.
Niewidocznych gołym okiem korzyści z obecności Polski w UE jest dużo więcej. Przykładem jest jednolity rynek Unii Europejskiej. – Jednolity rynek jest najcenniejszym zasobem UE. Prawie 75% eksportu i 50% importu towarów w Polsce dotyczy wspólnego rynku. Polska gospodarka rośnie szybciej dzięki otwartości granic na przepływy towarów i usług. Jak pokazał raport FWG “Polska na jednolitym rynku UE – korzyści, bariery, reformy”, wpływ korzyści związanych z jednolitym rynkiem UE na wzrost gospodarczy Polski, był co najmniej pięć razy większy niż funduszy europejskich – komentował prezes FWG.
A co my mamy z tej Unii? Milionowe zasięgi kampanii #PolskaWUnii.
– Unia, unia! A co my niby mamy z tej Unii? – pytał podczas grilla główny bohater spotu profrekwencyjnego FWG, niczym w ikonicznej scenie z filmu “Żywot Briana” grupy Monthy Python. Pozostali uczestnicy grilla przypominają mu o długiej liście korzyści. – Sprawdź fakty o Polsce w Unii Europejskiej i nie daj się z Unii wyprowadzić. Głosuj 9 czerwca – namawiał lektor w zakończeniu spotu.
Spot był wyświetlany ponad 300 razy w telewizji, ale także szeroko promowany na portalach społecznościowych takich jak Facebook, X, YouTube, czy LinkedIn. Tylko w Internecie osiągnął ponad 17 milionów impresji.
Efekt po kampanii i plany na przyszłość
Frekwencja wyborcza w wyborach do Parlamentu Europejskiego w Polsce wyniosła 40,65%. Zagłosowało ponad 11,8 mln obywateli. Nie było to powtórzenie wyniku z wyborów europejskich w 2019 roku (45,68%), ale frekwencja okazała się znacząco wyższa od poprzedniej edycji w 2014 roku (23,83%). W obliczu serii wyborów odbywających się w ostatnim czasie i widocznym “zmęczeniu” wyborców polityką, niezbędne było przeprowadzenie skutecznej kampanii profrekwencyjnej – takiej jak kampania FWG #PolskaWUnii – skierowanej do potencjalnych pro-europejskich wyborców,. m.in. dzięki takim inicjatywom tegoroczna frekwencja okazała się wyższa od przewidywań wielu ekspertów.
Jednym z elementów kampanii była też realizacja kilku badań fokusowych i badania ilościowego zamówionego w Opinia24. Wyniki tych badań będą wykorzystywane przez fundację w dalszych aktywnościach edukacyjnych dotyczących polskiej gospodarki w Unii Europejskiej. Chcemy także przygotować podsumowanie wniosków na potrzeby rządzący i przedstawicielstw instytucji unijnych w Polsce.
Polska w Unii Europejskiej to jeden z podstawowych obszarów tematycznych działalności Fundacji Wolności Gospodarczej. “Polska korzysta na obecności w UE, przede wszystkim dzięki dostępowi do wspólnego rynku, ochronie podstawowych praw i wolności obywateli UE i uczestnictwie w platformie pokojowej współpracy w Europie. Dlatego dążymy do tego, by nasza pozycja w UE była silniejsza – czego przykładem była kampania #PolskaWUnii” – podsumowują organizatorzy.
Fundacja Wolności Gospodarczej zachowuje domenę polskawunii.pl, którą zamierza w przyszłości wykorzystać do tworzenia miejsca wiedzy o korzyściach gospodarczych z członkostwa w UE.
Obejrzyj playlistę z materiałami filmowymi kampanii #PolskaWUnii na YouTube.
Nasz serwis wykorzystuje pliki cookies. Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych. Przeglądarka internetowa umożliwia Ci zmianę ustawień dotyczących cookies.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.